O călătorie spre pace și armonie: Beneficiile și importanța meditației în viața noastră

Meditația este un subiect vast discutat și studiat din timpuri străvechi, însă este drept că în ultimii anii au apărut din ce în ce mai multe publicații și studii științifice despre asta care susțin beneficiile practicii meditației. De la început cred că este nevoie de precizat că meditația nu înseamnă să nu ne gândim la nimic ci mai degrabă să ne calmăm cât mai mult fluxul gândurilor astfel încât să putem vedea mai clar ce se întâmplă în mintea noastră.
Din ce în ce mai mulți oameni care practică meditația povestesc despre felul în care starea lor s-a schimbat, despre cum le este mai ușor să acceseze o senzație de pace și liniște dar mai ales despre felul în care viața lor s-a îmbunătățit pe toate planurile.

De ce să medităm?

Mintea noastră este o unealtă care dă naștere gândurilor. O unealtă poate să fie foarte utilă sau poate să facă mult rău. Gandiți-vă la un cuțit. Fără cuțite nu am putea avea multe dintre lucrurile necesare traiului, dar în același timp, folosit altfel un cuțit poate chiar să ia viața cuiva. 

Toată creația omului pe Pământ a plecat din mintea cuiva, de la idee, de la un gând. Eu cred ca ceea ce ne deosebește pe noi de animale este tocmai puterea creației. Suntem singura ființă de pe Pământ capabilă de creație.

Imaginează-ti ca ai un computer dotat cu cele mai perfomante programe și aplicații care în fiecare dimineață când pornește deschide toate aplicațiile si programele. Și în loc să meargă pe rând, să fie controlate în funcție de o nevoie anume, ele rulează alandala. 

Ba chiar în timp ce folosești în mod conștient un program, celelalte rulează în background consumându-ți energia inutil. Pe lângă asta, mintea noastră înregistrează și procesează constant informație. 

De aceea de multe ori ne simțim dezorientați sau obosiți fără să fi făcut vreo activitate solicitantă. Am auzit multe persoane plângându-se că după o zi petrecută la mall sau într-un loc aglomerat se simt stoarse de energie sau au dureri de cap. 

Practicând meditația ajungem să intrăm în rolul de observator văzând ceea ce se întâmplă în interiorul nostru dar și în jurul nostru ca și cum am fi martori la un spectacol. Cea mai întâlnită tehnica este aceea în care stăm cu atenția asupra respirației și doar facând ceva atât de simplu, mintea noastră se calmează. 

Exersând asta ajungem să ne folosim mintea altfel pentru că învățăm ce poate, începem să înțelegem reacțiile noastre impulsive, dar cel mai important ajungem să controlăm și să folosim acele programe în funcție de nevoile noastre, ba chiar reușim să ne îmbunătățim comportamentul renunțând la programele de care nu mai avem nevoie. 

Aceste programe sunt programe dobândite la naștere care ne ajută să supraviețuim, sunt programe învățate de la părinți, profesori și alte persoane cu care am intrat în contact sau sunt programe create de noi înșine în urma unor experiențe. 

Realitatea este de multe ori diferită de ceea ce își imaginează mintea ta. De multe ori ni se întâmplă să ne amintim o experiența trăită împreuna cu altcineva total diferit de aceea persoană pentru că orice experiență trece prin filtrul nostru personal. 

Meditând reușim să vedem realitatea din mai multe perspective deslușind din ce în ce mai mult din misterele vieții pe Pamânt.

Știu că pentru mulți meditația sună ca ceva din altă lume dar de fapt toți am experimentat deja starea meditativă chiar și atunci când suntem în mișcare; de exemplu când conducem mașina pe autostrada, când ascultăm muzică, când ne plimbăm singuri sau când spălăm vasele.

Câteva semne că ești într-o stare meditativă: 

  • corpul este relaxat
  • atenția ta se afla asupra unui singur lucru: respirație,  mișcare, asupra unui simț, chiar și asupra unei singure idei. 
  • ești în prezent; gândurile tale nu au legătura cu ceva din trecut sau din viitor
  • te simți detașat de gânduri și de corp ca și cum ai fi altcineva, ca și cum te-ai privi din exterior.

Acum imaginează-ți că îți induci această stare meditativă în mod voit de fiecare dată când ai nevoie și primul pas este bineînțeles să vii cu atenția asupra respirației. Dar și mai util este să îți găsești timpul necesar să o faci zilnic, de obicei dimineața sau seara.

Cum începem să medităm?

Dacă ai luat decizia să încerci să meditezi este bine să stabilești pentru ce perioadă de timp vei încerca zilnic. Mintea noastră are nevoie de limite și dacă nu îți vei stabili una este posibil să nu rămâi consecvent. Tot așa dacă ai sărit o zi din programul tău de meditație nu te descuraja și încearcă să nu te judeci pentru asta. Poți adăuga o zi în plus la finalul perioadei. Vei vedea că după o perioadă îți va veni ușor să o faci sau vei simți nevoia să te conectezi cu acea stare de liniște pe care ti-o aduce meditația. 

Pentru timpul în care vei sta în meditație poți folosi un timer, evitând în acest fel gânduri inutile, iar sfatul meu este să începi cu 5 minute. Dacă nu ai nicio idee despre cum să meditezi aici găsești o meditație ghidată de 5 minute creată de mine sau putem să medităm împreună.

Poziția de meditație 

Pentru ca să obții beneficiile meditației, să poți să stai pe o perioadă îndelungată este important să îți găsești o poziție confortabilă, dar mereu să menții coloana dreaptă.

Aici găsești un video în care explic cum să stai într-o poziție corectă. Deși în acest video explic și poziția savasana care se practică în YOGA te sfătuiesc să te obișnuiești să meditezi în șezut. 

La început poți să o faci pe canapea cu picioarele jos, depărtate sau cu picioarele încrucișate. Pernele te pot ajuta să susții genunchii dacă simți că îți amorțesc. Lipește spatele de un perete ca să îți amintești tot timpul să rămâi cu coloana dreaptă. Folosește o pernă între perete și spate în zona lombară. 

Dacă stai pe jos poți folosi o pernă de meditație sau normală care îți va ridica bazinul mai sus decât genunchii.

Obstacole ce pot apărea când începi să meditezi

Atunci când luăm decizia să medităm pot apărea unele provocări sau obstacole. 

Obstacolele pot fi de două feluri, externe sau interne. Obstacolele externe sunt timpul, spațiul și zgomotul; obstacolele interne pot fi mintea sau corpul. 

Timpul aproape că este considerat un dușman având în vedere paleta vastă de activități de care dispunem în zilele noastre, de aceea este important când începem să medităm să alegem timpul potrivit astfel încât să nu ni se pară un efort prea mare. Dacă efortul este mult prea mare și tendința să renunțăm va crește. La început pune alarma cu 5-10 minute mai devreme și înainte de a începe orice altă activitate, mergi la locul tău de meditație și observă-ți respirația pentru timpul setat. Restul va veni de la sine. Când te-ai obișnuit cu meditația poți începe să crești gradual timpul.  

Este bine să te aștepți că în momentul în care te vei așeza să meditezi să se întâmple mai multe lucruri care îți vor distrage atenția. Când suntem cu ochii închiși lumea exterioară se transformă ca prin magie. Sunetele din jur sunt mai puternice iar mintea reacționează la stimulii exteriori. Dacă apare un sunet care ne distrage atenția prea tare de la respirație putem să facem din acel sunet obiectul meditației rămânând cu atenția asupra lui. Sunetele pot fi plăcute precum cele din natură: păsări, apă curgătoare, valurile mării sau sunete deranjante de la aparatura din casă: frigiderul, aerul condiționat etc. Dacă reușești să îți calmezi mintea pe orice sunet îți va fi ușor să accesezi starea meditativă de fiecare dată când vei auzi acel sunet. Aceste sunete pot fi chiar și cele care cândva ți se păreau enervante. 

Nu recomand folosirea muzicii, decât în unele zile sau când chiar ai nevoie să meditezi și te afli într-un loc prea zgomotos. 

Chiar și când ne aflăm în cadrul perfect pentru a medita vor aparea obstacole interioare. La început, minții îi este teamă să fie văzută și va încerca să te distragă prin diferite metode: îți va aminti că ai atâtea lucruri de făcut, diferite temeri vor începe să iasă la suprafață. Amintește-ți că timpul în care vei sta în meditație este limitat, se va încheia curând și revino cu atenția asupra obiectului meditației ex: respirația, un sunet, o idee etc.

O altă provocare în timpul meditației este corpul nostru care nu este obișnuit să stea nemișcat o perioadă îndelungată de timp. Vei simți nevoia să te miști, vei simți durere sau amorțeală. Însă perseverând în practica meditației vei vedea că de fapt mintea este cea care transmite aceste semnale.

Obiectul meditației

Așa cum am spus de mai multe ori anterior cea mai întâlnită formă de meditație este aceea în care rămânem cu atenția asupra respirației, dar poți alege orice alt element din jur pentru a-l observa el devenind astfel obiectul meditației. 

În unele zile poți vizualiza evenimentele din trecut și felul în care ai reacționat, iar în altele evenimentele ce urmează să se întâmple. Asta te va ajuta să îți dai seama cum gândești, care sunt programele tale și cum te poți autoeduca să trăiești experiențe mai plăcute. 

Durerea din corp poate fi de asemenea obiectul meditației observând-o, imaginându-ți-o, dându-i o formă și o culoare, împrietenindu-te cu ea. 

Poți să meditezi asupra unei idei, asupra unei emoții sau asupra unei persoane însă acestea vin în mod natural când începi să ai o practică constantă de meditație. 

Important este să te observi și să rămâi cât mai mult în momentul prezent. 

Meditația mi-a adus multă claritate mentală în fiecare zi și astfel am început sa iau decizii care mi-au adus mai multă bucurie. Văzându-mi emoțiile și conștientizând-mi starea de moment am reușit sa gestionez ceea numeam a fi probleme fără să mă mai supăr.

Închei acest articol cu un citat dintr-o carte despre meditație care mi-a răspuns frământărilor mele când am început să meditez. 

“Mintea se schimbă de la un moment la altul. Este un continuum fără început, ca un izvor ce curge permanent; momentul anterior al minții determină momentul prezent al minții, care determină următorul moment al minții și tot așa. Este numele general dat totalității experiențelor noastre conștiente și inconștiente: fiecare dintre noi este este centrul unei lumi de gânduri, percepții, sentimente, amintiri și vise – toate acestea sunt mintea.”

Cum să meditam, Kathleen McDonald 

În curând voi lansa un program de meditație de 21 de zile. Abonează-te la newsletter pentru a afla imediat ce îl lansez.

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Postari Recente